Flocoselul (Hydnum repandum)

Flocosel
Hydnum repandum
Cu totii avem cel putin o intamplare asemanatoare. Prin 2009 am fost iesit sa caut galbiori, dar cum acestia s-au cam lasat cautati, am tot insistat. La un moment dat am gasit tot niste ciuperci galbene si placute la miros, dar care la vremea aceea imi erau total necunoscute; nu mai vazusem ciuperci cu "tepi" (Flocosel). Memoria (despre care se spune ca este inselatoare, si mi-o reaminteste nevasta zi de zi) imi spunea ca ii stiu de undeva si ca ii stiu de comestibili; dar "nah" (cum spune ardeleanu') nu te risti cu ciuperci necunoscute.


Totusi simtind ca sunt ciuperci pe placul burtii, am cules o plasa intreaga cu gandul ca le arat si altora mai "cunoscatori" si asa am si facut. Pe drumul catre casa, am intrebat vreo 2-3 sateni de la marginea drumului, dornici in a da sfaturi trecatorilor, (ca doar ce mai; erau trecuti de floarea varstei; traiau pe linga padure, deci ii cunosteau bine "fructele", aveau toate semnalmentele cum ca intreb persoane "calificate") dar acestia mai ca sau speriat de ce am cules si cum de am avut curajul sa culeg ciuperci de astea "otravitoare", ..."caci doar n-am auzit ca si acu' vreo 2-3 luni s-o otravit nevasta lui cutare cu ciuperci?"... 
Nu m-am lasat dus de pirma vorba intalnita, ajungand acasa am intrebat si alti cunoscatori; dar culmea e ca nimeni nu cunostea aceasta ciuperca; si cum eu nu avem acces de la tara la internet sau alta sursa de informatie si in plus batrinii intrebati deja au sadit neincrederea in mine; plasa cu ciuperci cum era ea asa a si luat calea gropii de gunoi. Imi pare rau pina in ziua de azi ca nu am insistat mai mult pe vremea aceea in identificarea lor. In schimb cam tot de pe atunci am inceput sa ma informez tot mai mult despre ciuperci si azi cunoscandule nu le-as mai arunca.

Flocoselul (Hydnum repandum) este consumat fie fiert fie prajit avand o valoare nutritiva foarte buna, dar se recomanda consumul doar a exemplarelor tinere, exemplarele batrane sunt fibroase, scortoase si putin amare. Acest aspect poate fi compensat prin fierbere mai lunga ca si in cazul "gainii batrane". O modalitate prin care acest Flocosel se poate prepara este: Salata de cartofi cu ciuperci.
Salata de cartofi cu ciuperci.
Salata de cartofi cu ciuperci.
Ingrediente: 4 linguri de ulei (ulei de masline), 1 ceapa mica sau 4 cepe hasme2-4 cartofi nu foarte mari, 1 ceasca telina tocata, 1-2 catei de usturoi tocati, mai multe crengute de cimbru proaspat dupa gust, tocate si ele fin, 2-4 cesti de ciuperci Flocosel (Hydnum repandum) care vor fi curatati cu o perie moale în loc de spalare, 3-5 frunze de arpagic proaspete maruntite bine, sare si piper dupa gust.
Preparaea: se incing 3 linguri de ulei intr-om tigaie si se adauga ceapa maruntita pentru a se cali, pana cand devine moale si translucida. Se restul de ulei in tigaia cu ceapa calita si se adauga ciupercile feliate/maruntite si se prajesc pina cand se inmoaie bine, circa 5-10 minute. Intre timp se pun cartofi la fiert intr-o oala cu apa cirac 20 de minute pina cand cartoful poate fi strapuns cu furculita, moment in care se adauga telina, usturoiul si cimbru la fiert cirac inca 5 minute (ne putem verifica prin faptul ca telina incepe sa se inmoaie). Se scoate de la fiert acest amestec si se pune intr-un castron pentru a se scurge, apoi se adauga in tigaia cu ciuperci la care se mai adauga frunzele de arpagic maruntite. Se  sareaza si pipereaza dupa gust, se amesteca bine, dupa care este gata pentru a fi servit.

I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII













Caracterizaera ciupercii Hydnum repandum: 
Palaria de  3-15 cm, foarte tare, compacta si elastica, la inceput este convexa apoi plata si la sfarsitul maturizarii chiar adancita, cu suprafata destul de neregulata si cu marginea foarte ondulata si crestata. Coloritul palariei difera de la alb-galbui la culoarea cojii de alunadeschisa, cateodata cu nuante portocalii. 
Suprafata himeniala este alcatuita din tepi mici si conici, destul de lungi, putin decurenti pe langa picior. Sunt foarte fragili si la simpla atingere se detaseaza imediat de palarie. 
Piciorul are 3-8 cm, este bont si robust, cilindric, drept sau putin curbat, iar insertia in palarie este mai mult sau mai putin excentrica. Piciorul si tepii la inceput sunt albiciosi iar pe parcursul maturizarii capata aceleasi culori ca palaria.
Carnea este relativ tare si compacta, cu miros placut foarte slab si gust oarecum amar. Carnea este alba si in contact cu aerul devine galben-maronie. 
Distributia: Se gaseste in grupuri dese cu multe exemplare inghesuite unul intraltul, uneori cu piciorul si palaria unite astfel incat parca formeaza o singura ciuperca. Se gaseste in padurile de foioase si de conifere. De multe ori creste in siruri lungi sau in cercuri largi, o intalnim de la deal si pana la munte in sezonul vara-toamna, pana la aparitia primelor geruri. 

Poate fi confundata cu varietatea Hydnum rufescens, comestibila si ea, care se deosebeste printr-un aspect mai plapand si prin culoarea tinzand spre roz.

Imaginile le-am luat de aici: Hydnum repandum, Glowkitchen.

9 comentarii :

  1. Hydnum repandum

    [img]https://farm4.staticflickr.com/3910/14481380624_4bf00978f3_n.jpg[/img]

    RăspundețiȘtergere
  2. Hydnum repandum este o ciuperca buna si se preteaza la mai multe preparari,fie fierte in smantana,cu maioneza sau simplu rasi si murati.Intotdeauna fierti indelung.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. vara aceasta am gasit foarte multe in padurea de la Gilau, dar nu mi-au picat bine la "suflet" asa ca dupa prima recolta am renunatt la a le mai culege

      Ștergere
    2. Sunt foarte frumoase, de nu-ti vine sa le rupi. Acuma pregatesc si eu prima data!

      Ștergere
  3. Bună
    Am găsit azi in pădure!
    Mie mi e vam teamă sa le consum dar m sm consultat si am remarcat ca sunt comestibili,cel putin mu sunt otravitori!

    RăspundețiȘtergere
  4. Desi nu culegeam in trecut, i-am testat si am ramas surprins ce gustosi sunt. Mai ales comparativ cu alte tipuri de ciuperci de padure...

    RăspundețiȘtergere
  5. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  6. Eu am gasit toamna trecuta, erau un grup de ciuperci tinere cu tepisori mirosind a ciuperci comestibile, le-am cules si cand am ajuns acasă am cautat pe internet specia. Am văzut că este comestibila si destul de lăudată, deși eu nu auzisem de ea si nici cunoscuții mei. Am avut de curatat tepisorii de pe micile exemplare, (am gasit exemplare foarte crude), si sunt extraordinar de gustoase. Carnea lor era tare aproape ca si samburele de nuca verde. Facute in tigaie cu putin usturoi si smântână, sunt excelente.

    RăspundețiȘtergere